Czy wiesz, że odpowiednio dobrana kolorystyka wpływa na to, w jaki sposób klienci odbierają Twoją firmę? Kolory oddziałują na nasze odczucia, co więcej, w medycynie konwencjonalnej istnieje również pojęcie terapii barw. Kolory mogą pełnić funkcję uspokajającą, relaksującą lub pobudzającą. Chociaż opinii na temat wpływu barw na psychikę jest wiele, myślę, że nie bez przyczyny firmy wybierają takie, a nie inne kolory przy tworzeniu wizerunku swojej marki. Bezsprzecznie funkcjonując w świecie, każdy z nas podświadomie odbiera znaczenie danych kolorów podobnie, jak np. czerwony wiąże się z czymś ostrzegawczym lub zakazem, na który szczególnie zwracamy uwagę. Kolor może korzystnie wpłynąć na aspekt rozpoznawalności Twojej marki i podświadomie kojarzyć odbiorcy daną barwę, właśnie z Tobą. Dlatego tworząc swoje logo oraz wybierając kolory w komunikacji z klientem, powinieneś znać kilka faktów dotyczących psychologii koloru.
Znaczenie kolorów
Ciepłe kolory, czyli np. czerwień i żółty zazwyczaj kojarzą się z energią i entuzjazmem, natomiast chłodne kolory, takie jak niebieski i zielony działają uspokajająco oraz relaksująco. Jeśli chodzi o odpowiedni dobór kolorystyki w naszej marce, powinniśmy szczególnie skupić się na prostej, intuicyjnej symbolice.
Czerwony
Kojarzony z miłością, pasją czy odwagą, ale jednocześnie jest to kolor ostrzegawczy. Najczęściej stosowany do ważnych komunikatów, jak np. promocje i specjalne okazje. Użyj go jeśli Twoją markę wyróżnia odwaga i energia. Co ciekawe, kolor czerwony pobudza apetyt, może stąd Twoja nagła ochota na kubełek skrzydełek.
Pomarańczowy
Kojarzy się z zabawą i radością. Zdecydowanie bezpieczniejszy niż czerwony, a równie dobrze przykuwa uwagę klienta. Może kojarzyć się z cytrusami, więc wykorzystaj go śmiało do promocji produktów związanych ze zdrowymi nawykami. Często wybierany przez marki, które chcą zakomunikować swoją dostępność i mniej formalny charakter.
Żółty
Tutaj napotykamy podobny dysonans odbiorczy, jak przy czerwonej barwie. Kojarzony zarówno z radością i słońcem, jak i ze znakiem ostrzegawczym. Często używany w logo firm oferujących produkty spożywcze. Dobrym wykorzystaniem tego koloru jest także użycie go do komunikatów CTA.
Zielony
Kolor bezpieczeństwa, natury i harmonii. Nie bez przyczyny używany do zareklamowania produktów ekologicznych, naturalnego pochodzenia. W świecie marketingu zielony często kojarzy się z bankami i branżami medycznymi oraz firmami, które chcą podkreślić ekologiczną filozofię swojego biznesu.
Niebieski
Odbierany przez zmysł wzroku jako kolor uspokajający i symbolizuje bezpieczeństwo. W marketingu używany jest do promocji leków, środków czystości czy produktów higienicznych. Kolor też często funkcjonuje w branży technologicznej, symbolizując nowoczesność i precyzję. Co ciekawe, bardzo duża część czołowych marek, decyduje się na właśnie ten kolor jako przewodni w swoim logo.
Fioletowy
Jest to kolor królewski, symbolizujący władzę i szlachetność. Idealny dla promocji firm z branży luksusowej. Jednak jak możesz zauważyć na grafice powyżej, często używany jest w branży spożywczej. Decydując się na ten kolor, marki mogą symbolizować swoją wyższość i przewagę nad konkurencją.
Różowy
Jego znaczenie to romantyczność, niewinność, młodość czy czułość. Jak nietrudno się domyślić, różowy kolor związany jest głównie z produktami skierowanymi do kobiet i młodych dziewczyn. Bezsprzecznie pomoże wyróżnić się na tle konkurencji i zwrócić uwagę na reklamowany produkt.
Kolory są emocjami wizualnymi
Jak widzisz, kolory logo danej marki zazwyczaj nie są przypadkowe. Właściciele firm poprzez odpowiedni dobór barw, chcą wywołać u odbiorców konkretne skojarzenia. Myślę, że nie warto jednak patrzeć na to w sposób zero-jedynkowy. Znaczenie kolorów może być dobrym odniesieniem, jeśli tworzymy komunikację do klienta od początku. Jednak jeśli już Twoja firma ma stworzone logo, nie zmieniaj go! Znaczenie barw musi ustąpić znaczeniu Twojej marki na rynku. Klienci identyfikują Cię z określonym wyglądem i stylem komunikacji, więc nie warto drastycznie tego zmieniać. Jeśli jednak chcesz wykorzystać zawarte w tym artykule informacje, spróbuj delikatnie przemycić je w swojej komunikacji. Pamiętaj jednak, że jak we wszystkim, tutaj również potrzebny jest balans, nie przesadzaj z ilością kolorów, z założenia, że każdy ma jakieś znaczenie. Popracuj nad jasnym przekazem do klienta, by ten nie został zarzucony wszystkimi kolorami tęczy.