50 milisekund — tyle mniej więcej zajmuje wyrobienie sobie opinii na temat strony internetowej. To bardzo krótki czas, w którym użytkownik podejmuje decyzję, czy strona jest atrakcyjna i czy warto na niej pozostać. Dobrze zaprojektowana strona internetowa ma wiele korzyści i wartości, które mogą istotnie przyczynić się do sukcesu każdej firmy — przede wszystkim jest jej wizytówką, która może zainteresować i zatrzymać uwagę odbiorców.
Strona internetowa powinna być na tyle interesująca i łatwa w nawigacji, by każdy, kto ją odwiedzi, mógł bez problemów wyciągnąć z niej potrzebne informacje. Odpowiednio zaprojektowane elementy takie jak układ, kolory, typografia i łatwość nawigacji mogą znacząco wpłynąć na ostateczną ocenę użytkowników o stronie. Jak zatem zaprojektować stronę internetową, która skutecznie zatrzyma użytkowników i zachęci ich do dłuższego pozostania? Czy znasz już zasady, których powinieneś się trzymać przy tworzeniu strony internetowej? Jeśli nie, to w tym artykule wszystkiego się dowiesz!
Kluczowe elementy strony internetowej
Przy budowie strony internetowej należy zacząć od podstaw. Zastanów się, co chcesz pokazać i przekazać przy pierwszym kontakcie z odwiedzającym. Wybierz, co jest dla Ciebie ważne i co ma pojawić się na stronie. Następnie podziel to na kategorie i ułóż od najważniejszego do najmniej istotnego. Pamiętaj, żeby najważniejsze dla siebie wyeksponować, by odbiorca nie miał złudzeń do tego, co możesz mu zaoferować. Wrażenie wizualne ma tutaj ogromne znaczenie! Nie bój się pokazać swój charakter — strona internetowa jest Twoją wizytówką, więc musi być tożsama z Twoją firmą. Pamiętaj, aby zawartość była klarowna i łatwa do zrozumienia, co przyczyni się do pozytywnego doświadczenia użytkownika, a grafiki ze strony — niebanalne i o wysokiej jakości. Dokładne zaplanowanie struktury strony oraz odpowiednie jej zaprojektowanie są kluczowe dla skutecznego przekazu i przyciągnięcia uwagi odwiedzających.
W obecnych czasach, gdzie świat realny przenosi się do wirtualnego, wymagania odbiorców stale rosną. Dlatego też istotne jest ciągłe dostosowywanie się do potrzeb użytkowników oraz śledzenie trendów w projektowaniu stron internetowych, aby utrzymać stronę na wysokim poziomie funkcjonalności i estetyki.
Podczas tworzenia strony internetowej skup się na:
- kolorach — wytypuj paletę kolorów, która oddaje osobowość twojej marki i trzymaj się jej na całej stronie internetowej,
- hierarchii — skup się na rzeczach najważniejszych, które odbiorca powinien zobaczyć jako pierwsze i umieść je na górze strony,
- typografii — jeśli nie jesteś doświadczonym grafikiem, używaj maksymalnie dwóch różnych krojów pisma na całej stronie i trzymaj się ograniczonej skali typograficznej. Pamiętaj — najważniejsza jest czytelność,
- dobrej jakości multimedia — zadbaj o to, by obrazy, które dodajesz miały dobrą rozdzielczość i ostrość, a grafiki i ikony były spójne stylistycznie ze sobą oraz z identyfikacją wizualną twojej marki. Praktyczna wskazówka: gdy łączysz ze sobą ikony z różnych zestawów, zwróć uwagę, aby wszystkie miały te same grubości, jeżeli są wyświetlane w tym samym rozmiarze.
Zadbaj o intuicyjną nawigację na stronie internetowej
Nawigacja jest bardzo istotnym elementem strony internetowej, ponieważ wpływa na to, jak użytkownicy poruszają się po witrynie i znajdują potrzebne informacje. Dobrze zaprojektowana nawigacja powinna być intuicyjna i łatwa w użyciu, umożliwiająca szybki dostęp do najważniejszych sekcji Twojej strony internetowej.
Jeśli odwiedzisz kilka stron internetowych, zobaczysz, że większość z nich składa się z tych samych kategorii. Nie trzymaj się jednak sztampowo wymienionych przeze mnie składowych — dostosuj je do tego, co oferujesz swoim klientom. Musisz zadbać o to, żeby dla odbiorcy było jasne, co kryje się pod danym hasłem. Istotne jest, aby utrzymywać umiar — nie przesadź z liczbą kategorii. Wytypuj między 2 a maksymalnie 7 najważniejszymi kategoriami, jakie chcesz podkreślić na swojej stronie. Jeśli zechcesz rozszerzyć je o dodatkowe informacje, skorzystaj z podkategorii.
Nie zapomnij o odpowiednich treściach
Każde słowo ma znaczenie, bo strona główna na Twojej witrynie internetowej nie służy do wylewania luźnych myśli. Pamiętaj, że to, w jaki sposób zbudujesz treść, wpłynie na zainteresowanie odbiorcy Twoją firmą. Strona internetowa musi w jasny sposób komunikować, czym się zajmujesz i co możesz zaoferować odwiedzającemu. Warto umieścić na stronie referencje klientów i pochwalić się swoimi osiągnięciami, z pewnością wpłynie to na zwiększenie zaufania odbiorców i umocni Twoją pozycję w branży. Oto kilka zasad, które pozytywnie wpłyną na odbiór Twojej strony internetowej:
- Unikaj ścian tekstu — pamiętaj, żeby strona główna nie była przeładowana treścią. Jeśli klient zderzy się z blokami tekstu, prawdopodobnie zrezygnuje z dalszego przeglądania strony.
- Dostosuj komunikację do klienta — skup się na tym, kto jest Twoim odbiorcą i dostosuj do niego styl pisania. Może nie trafi to do każdego, ale z pewnością zainteresuje tych, na których Ci zależy.
- Używaj komunikatów CTA — zachęć do działania i stosuj w tekście zachęcające czasowniki.
- Twórz ciekawe treści — unikaj sztampowych form i postaraj się tworzyć treści, które przykują uwagę odbiorców.
Twórz ciekawe nagłówki, nie bój bawić się treścią, lecz weź pod uwagę, że każdy musi zrozumieć, co chcesz przekazać. Tutaj czeka na Ciebie kolejna zasada — treść musi podobać się odbiorcom, ale także Google. Twórz treści w taki sposób, by algorytmy Google mogły je łatwo indeksować, ponieważ to wpłynie na pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarce.
Jaki wpływ ma budowa strony internetowej na pozycjonowanie SEO?
Zapewne wiesz, że tworzenie treści na stronie internetowej wiąże się w wieloma regułami, których warto przestrzegać, by Twoja strona wyświetlała się na szczytach wyników wyszukiwania. Ale czy wiesz, że pewne zasady należy zachować także podczas budowania struktury strony głównej? To, z czego się składa ma także wpływ na SEO! Twoja strona powinna być stworzona dla ludzi, ale weź pod uwagę, od kogo zależy jej pozytywne pozycjonowanie. Roboty indeksujące, odwiedzające Twoją stronę powinny w prosty sposób móc się po niej poruszać. Pamiętaj o tym i twórz w sposób zoptymalizowany. Na co zatem warto zwrócić uwagę?
- Menu nawigacji — zadbaj by logo było widoczne i się wyróżniało, a nawigacja była przejrzysta i zrozumiała dla odwiedzających.
- Opis firmy — w kilku zdaniach sformułuj, czym zajmuje się Twoja firma. Pisz zwięźle, ale ciekawie (~300 znaków).
- Słowa kluczowe — podczas tworzenia treści, weź pod uwagę, aby pojawiły się słowa kluczowe związane z Twoją branżą. Najlepiej skup się na jednym głównym i następnie twórz naturalne słowa pochodne.
- Meta opis — skup się na stworzeniu poprawnego meta opisu swojej strony, w taki sposób, żeby zarówno zachęcił odbiorców do odwiedzenia jej jak i w jasny sposób mógł zostać zaindeksowany. Najlepiej, żeby składał się z 50 — 160 znaków.
- Nagłówki — pilnuj, aby w Twoim tekście pojawiały się nagłówki (H1-H6) i zróżnicowanie. Pamiętaj, nagłówek H1 może pojawić się na pojedynczej podstronie tylko raz, a kolejność nagłówków powinna być logiczna — np. H3 pojawia się dopiero wtedy, gdy już mamy H2 wyżej w strukturze strony (ale nie koniecznie w odsłonie wizualnej).
- Opracuj wewnętrzną strukturę linków — tutaj przydatny może być szablon płytkiej struktury, postaraj się, by do każdej strony dało się dostać w maksymalnie 3 kliknięcia. Zrób to naturalnie i zaciekaw odbiorcę, a zapewniam, że przyniesie to duży sukces na Twojej stronie.
Spraw, aby Twoja strona internetowa była responsywna
Responsywność strony internetowej to niezbędny element każdego nowoczesnego projektu webowego. Polega ona na umiejętności strony dostosowania się do różnych urządzeń i wielkości ekranów, takich jak komputery, tablety czy smartfony. W obliczu rosnącej liczby użytkowników korzystających głównie z urządzeń mobilnych, responsywność staje się kluczowa dla zapewnienia optymalnego doświadczenia użytkownika. Jest to nie tylko kwestia estetyki i funkcjonalności, ale również wpływa na skuteczność komunikacji i zwiększenie zasięgu docelowej grupy odbiorców. Dlatego też, tworzenie responsywnych stron internetowych jest nieodzownym elementem w budowie silnej obecności online.
Pamiętaj, że obecnie większość osób odwiedza strony internetowe z telefonów. Postaraj się więc, aby Twoja strona www wyświetlała się odpowiednio na każdym urządzeniu. Zapewniam, że nikt nie chce męczyć się z rozjechanym obrazem na telefonie i po prostu zrezygnuje z dalszego przeglądania. Już wiesz, na co zwrócić uwagę podczas tworzenia Twojej strony. Skorzystaj z naszych wskazówek i ciesz się zwiększoną konwersją! Pamiętaj, że atrakcyjność wizualna ma ogromne znaczenie, więc postaraj się zadbać o każdy szczegół, żeby strona odzwierciedlała charakter Twojej marki. Żyj zgodnie ze sobą i algorytmem Google, a z pewnością Twoja strona przyniesie Ci wiele korzyści. Powodzenia, poruszaj się z pewnością!
Zadzwoń lub napisz